Hvorfor byder bilforhandleren, så lidt for min bil?

Når en bilforhandler skal byde på en brugt bil er der mange faktorer der spiller ind. Faktisk er der flere ukendte faktorer end kendte, der er med til at påvirke en bils såkaldte engros pris (Også kaldet indkøbspris).

Specielt i denne tid er springet fra indkøbspris til udsalgspris stort grundet nogle forskellige ting, som jeg vil komme nærmere ind på i dette blogindlæg.

De kendte faktorer

Helt basalt er der nogen ting, man som bilforhandler ved man skal tage højde for, når et bud skal lyde på en bil.

Nummerplader koster 60 kr. at afmelde og 1.380 kr. at indregistrere. De 1.380 kr. skal ifølge lov medregnes i den skiltede udsalgspris. Derudover skal man ved salg af en brugt bil betale brugtvognsmoms, som udgør 20% af avancen på bilen.

Inden den pågældende bil kan komme til salg, skal den som oftest også klargøres. Det vil sige en professionel rengøring ind- og udvendigt, så bilen er pæn og ren til den næste ejer.

Den næste ejer af bilen, skal også have mulighed for at se bilen. Dette gøres ved hjælp af annoncerings opslag på diverse medier, som fx. Bilbasen, Biltorvet og socialemedier.

Bilforhandleren har derudover også nogle faste månedlige udgifter, som kun en god handel kan være med til at betale. Herunder er blandt andet husleje, løn, renter, vand og varme.

De ukendte faktorer

Udover ovenstående faktorer, er der stadig nogen mere ukendte, der skal tages højde for som bilforhandlerens “know-how” og ikke mindst risikovillighed er med til at definere.

Renter

I skrivende stund er renterne set over de seneste mange år, ekstraordinært høje. Dette betyder at det koster bilforhandleren flere penge, at have penge “bundet” i en bil der står på lager. Det vil altså sige at forventet antal liggedage, altså antal dage bilen står på lager, er med til at definere et bud på en brugt bil. Da det vil være dyre at have bilen til at stå i længere tid end i kort tid. Og lige nu er det altså historisk dyrt at have biler stående på lager.

Derudover afhænger et bud også af, hvor mange penge der skal investeres, da dette også har indflydelse på renteomkostningerne ved at have en brugt bil på lager.

Stort udvalg af alle mærker

En ting der er med til at forstærke udfordringen med høje renter er udvalget af produkter på bilmarkedet. Lige nu befinder bilbranchen sig i en historisk tid. Aldrig har der været så mange

“power-units” at vælge i mellem. Når du er på udkig efter bil kan din søgning lige nu filtreres til: Benzin biler, diesel biler, el biler, diesel hybrid, benzin hybrid og sågar brint. Vil man absolut skille sig ud findes der et hav af motorer, der kører på en masse andet brændstof.

Alt dette kommer sig af politiske bestemmelser om at blive såkaldt “Co2 neutral”. De mange valgmuligheder suppleret med flere finansierings muligheder er med til at styrke slutbrugerens tvivl omkring valg af bil – For hvad skal man som bilkøber vælge af motor?

Annonce

Tvivlen tager tid og dermed står bilerne i gennemsnit længere til salg hos bil forhandleren. Med de forholdsvis høje renter og forøget liggetid, bliver bilforhandleren nød til at tilsidesætte et større beløb, til at betale for sit varelager og ikke mindst den annonce, der skal køre imens bilen står til salg (Annonceringsprisen er i øvrigt også historisk høj, med priser FRA 5,49 kr. Ekskl. Moms pr. dag, for at annoncere på Bilbasen)

Uventede serviceomkostninger

Du har sikkert oplevet det, når du har været ude at fremvise din brugte bil til bilforhandleren. Sælgeren tager sin telefon frem, tager nogle billeder og sælgeren bemærker knapt at du har gjort dig umage på at gøre bilen ren. Den slags gennemgang gør selvfølgelig også, at bilforhandleren nogen gange oplever nogle uventede omkostninger. Kort sagt grundet sjusk. Dette vil jeg påstå sker i langt de fleste tilfælde.

En grundig forhandler, vil opdage diverse småfejl, men disse skal der også tages højde for ved salget af bilen. For hvor mange bilforhandlere vil sælge en bil med eksempelvis en sprunget pære eller med 2 dage til service? None. Hvem bliver nød til at betale? Dig.

Disse potentielle omkostninger er derfor også værd at tage højde for som bilforhandler.

Garanti og reklamationsret

Når en bil sælges af en bilforhandler, skal der jævnfør købeloven stilles 24 måneders reklamationsret overfor køberen. Derudover tilbyder mange bilforhandlere inklusiv os selv også en ekstraordinær garanti. Dette skal der også sættes penge til side til, når bilforhandleren skal byde på din bil.

Vidste du at vi også stiller garanti på leasingbiler – Læs mere om det her

Alder, kilometertal og stand

Når en bilforhandler skal byde på en brugt bil, er der tre ting som også har stor indflydelse på bilforhandlerens bud. Nemlig årgang på bilen, kilometertal og stand.

Hvis bilen har mange år og km på bagen, er risikoen for skjulte fejl større. En fejl kan være tydelig at se, men en fejl kan også være periodisk og dermed vil man som forhandler også tage større hensyn til mulige fejl og mangler på en bil med mange år og km på bagen.

Bilens stand er naturligvis også med til at definere et bud på din brugte bil. Har den en service historik? Har den været skadet? Hvordan er den generelle stand? Alle disse faktorer er også med til at definere buddet på din bil.

Hvordan får jeg det bedste bud på min bil?

Der er heldigvis mange ting du kan gøre for at opnå den bedst-mulige pris for din brugte bil.

Nedenfor kommer jeg med tre forslag til, hvordan du opnår den bedste pris.

Privat salg

I langt de fleste tilfælde får du som sælger mest ud af at sælge din bil selv. Her er der ingen fordyrende mellemled, men til gengæld er der mere arbejde. Oftest er der mange spørgsmål, der skal indledes en forhandling og derudover ønsker mange at prøvekøre bilen inden slutsedlen underskrives.

Du kan øge dine chancer for et salg ved at lave en flot og uddybende salgsbeskrivelse og derudover sørge for at annoncere med flotte billeder. Gerne 20-25 billeder.

Kommisionssalg

Ved kommisionssalg får du en formidler til at afsætte din brugte bil. På den måde sparer du salgsarbejdet, men skal dog fortsat have penge bundet i bilen, ind til det er lykkes at sælge den. Formidleren gør det ikke gratis og derfor er kommisionssalg i de fleste tilfælde, den næst billigste løsning.

Salg direkte til forhandler

Den nemmeste, mest brugte, men også dyreste løsning er at sælge den brugte bil direkte til bilforhandleren. Forhandleren aflægger et bud, som typisk er en byttepris på en ny bil.

Som sælger af den brugte bil, kan du med fordel spørge flere forhandlere.

Der kan være mange måder at vurdere en bil på og en bil kan også passe bedre hos en forhandler, end en anden.

Inden en bil fremvises i salgsøjemed kan det være en fordel at rengøre bilen. Dette efterlader køber, altså bilforhandleren, med et godt indtryk og giver er med til at signalere, at der her er tale om en bil, der er passet godt på.

Lad os byde på din bil

Vidste du at Poul Larsen A/S byder på alle typer biler. Vi laver både bilkøb i ren handel, men tilbyder også altid at komme med vores absolut bedste byttepris. Vores netværk i Europa giver os mange fordele i forbindelse med bud aflæging, hvilket er med til, så vidt muligt, at sikre dig den bedst mulige pris for din brugte bil.

Du kan udfylde følgende formular og vi vil vende retur indenfor 2 timer i åbningstiden, med vores bedste bud.

Tilgå vores formular vi at trykke her

Se vores lagerbiler her

Kontakt os i dag

Du er i øvrigt altid velkommen til at kontakte os. Vi sidder klar til at hjælpe når buddet skal falde på din gamle bil. Desuden sidder vi også klar til at hjælpe dig, med at fremskaffe din nye bil.

Kontakt salgsafdelingen allerede i dag og hør mere om dine muligheder for at lave en god bilhandel.

Poul Larsen A/S Gammel Gugvej 59, 9000 Aalborg

98 11 41 39

salg@poullarsenas.dk

Flere
Blog indlæg